Bouwverslag Minimoa van Guido

Om weer eens een lekker bouwproject te hebben ben ik eind 2011 begonnen met de bouw van een Minimoa. Het originele model stamt uit 1935, en is door zijn elegante ontwerp met knikvleugel en pijlstelling een geliefd model onder modelbouwers. Ik bestelde in Engeland een tekening met een schaal van ongeveer 1/3,5, waarmee het model een spanwijdte krijgt van ongeveer 4,30m. Als voorbeeld heb ik de Minimoa met aanduiding HB 282 genomen die in het zweefvliegmuseum op de Wasserkuppe te vinden is.

Ik begon met de staartvlakken en de romp. De romp wordt in twee helften op de plank opgebouwd en aan elkaar gelijmd: 

 

 

Helaas was het resultaat van dit samenbouwen niet recht genoeg, maar met het opstellen in een “richtbank” en het inlijmen van de nodige dwarsverbindingen was dit gelukkig nog goed te krijgen.

 

 

Daarna kwamen de 2 middelste delen van de knikvleugel, die onder de juiste hoek met de romp moeten komen. Met glasvezel en koolstof zijn hiervoor vleugelpennen gemaakt. Toen dit eenmaal op zijn plek zat begon het op een vliegtuig te lijken!

 

Toen kon de romp beplankt worden en de vleugels verder afgebouwd. Voor de stevigheid is de romp bekleed met een laagje glasvezeldoek

 

 

En na het inbouwen van de besturing voor de ailerons en remkleppen was de ruwbouw klaar! Eigenlijk zonde dat er bespanning over al dat mooie hout gezet moet worden. 

 

 

 

         

 Voor het vormen van de cockpitkap werd een houten mal gemaakt, waar d.m.v. vacuumtrekken dan een kap mee wordt gemaakt.

Na het bespannen van de vleugels en heel veel plamuur-, schuur- en spuitwerk aan de romp wordt het eindresultaat zichtbaar.

                      

 Er moeten nu nog een aantal dingen aan de “Mini” worden gedaan, waarvan het uitbalanceren wel de belangrijkste is. Ook moet er nog een stevige transportkoffer worden gebouwd om alle onderdelen veilig te kunnen vervoeren. Naar verwachting zal de Minimoa zomer 2016 voor het eerst de lucht in gaan.